Enkle tips for å styrke organisasjonens nett- og informasjonssikkerhet

I 2025 er nett- og informasjonssikkerhet viktigere enn noensinne for både privatpersoner og organisasjoner. Store bedrifter er utsatt for mange ulike digitale trusler, men også mindre virksomheter kan være sårbare for alt fra datainnbrudd til løsepengevirus. Derfor er det viktig å ha et bevist forhold til nett- og informasjonssikkerhet.

Regelverk og lovgivning som regulerer temaet

Alt flere organisasjoner er omfattet av lovgivning rettet mot å styrke arbeidet med nett- og informasjonssikkerhet. Det såkalte NIS2-direktivet er en del av norsk rett gjennom EØS-avtalen, noe som betyr at dette regelverket er høyst relevant også for store og små norske bedrifter og organisasjoner.

Hensikten med et lovverk knyttet til nettsikkerhet er å styrke samfunnets motstandsdyktighet mot digitale trusler. Hvis en privatperson blir rammet av et dataangrep kan konsekvensene være store for enkeltindividet, men angrep mot for eksempel sykehus eller kritisk infrastruktur kan få katastrofale konsekvenser. Derfor kan tilnærmingene beskrevet i for eksempel NIS2-direktivet være et godt utgangspunkt.

Konkrete strategier, tips og virkemidler

Kravene i NIS2-regelverket er bygget opp rundt fem viktige hovedkrav: ledelsens ansvar, risikoanalyse og risikohåndtering, sikkerhetstiltak, kontinuitet i virksomheten og rapportering. Disse fem områdene kan være relevante for både store og små organisasjoner, og en systematisk tilnærming til dem kan redusere risikoen knyttet til digitale angrep.

Å plassere ansvaret for nett- og informasjonssikkerhet hos ledelsen er viktig for virksomheter innenfor alle bransjer. Det finnes ingen organisasjoner som opererer helt uten digitale verktøy i 2025. Å analysere og håndtere risiko trenger ikke å være en kompleks øvelse, hovedpoenget er at det faktisk gjøres en jobb med å finne og håndtere risikoer.

Sikkerhetstiltak er kanskje det mest konkrete tipset fra lovgivningen. Tiltakene må bygge på risikoanalysen, samtidig som de også bygger opp under kontinuitet i virksomheten, som er det fjerde punktet. Helt til slutt er rapportering viktig, ikke minst for faktisk å kunne måle om gjennomførte tiltak har gitt den ønskede effekten i organisasjonen.